Eko programy pro ZŠ - I. stupeň
STROMY V PROMĚNÁCH ČASU
24.10.202320. 10. 2023 proběhlo na ZŠ Liberecká v Jablonci nad Nisou slavnostní ukončení projektu Stromy v proměnách času...
PTAČÍM SVĚTEM pro 2.-9. třídu ZŠ
18.08.2023Co víme o životě ptáků? Budeme si povídat o jejich životním prostředí, zvycích, významu
a užitečnosti. Naučíme se poznávat několik ptačích druhů nejen podle vzhledu, ale i podle zpěvu. Povíme si o ochraně ptáků a o tom, co pro ně můžeme udělat my sami. Po domluvě zařazujeme pozorovací vycházku do terénu, kde si pak pomocí dalekohledu a atlasu vyzkoušíme určování nejběžnějších druhů ptáků, kteří žijí v našem okolí.
STROMY V PROMĚNÁCH ČASU – dlouhodobý program pro 1.-4.tř.
18.08.2023NOVINKA! S podporou Grantového fondu Libereckého kraje
4 setkání – zima – jaro – léto – podzim s lektorem EV (4 x 3hod) + tematické celky v ZŠ s pedagogem (4 x 3hod)
ŽÁBA SKÁČE PO BLÁTĚ pro 1.-3. třídu ZŠ
20.01.2023Budeme poslouchat žabí zvuky, zkusíme je napodobit a společně uspořádáme žabí koncert. Dozvíme se o vývojových stadiích žab a naučíme se, jak za sebou v jejich životě následují. Nakonec si pomocí hry vyzkoušíme, jak u žab funguje ochranné zbarvení, takzvané
„žabí mimikry“. Pokusíme se vybarvit žábu tak, aby mohla žít ve třídě.
MOTÝLÍ KOUZLA pro 1.-3. třídu ZŠ
20.01.2023V úvodu programu shlédneme divadelní představení „Záhada kukly“ a naučíme se rozeznávat jednotlivá stádia motýlího vývoje. Ve hře si na vlastní kůži vyzkoušíme, jak nebezpečný život žije taková housenka a proč je jich v přírodě tolik. Na závěr se seznámíme s paletou barev motýlích křídel. Jak jsou motýlí křídla krásná a pestrá si uvědomíme také při vybarvování omalovánek našich motýlů.
ČTVERO ROČNÍCH OBDOBÍ pro 1.-3. třídu ZŠ
20.01.2023Program je zaměřen na děje probíhající v přírodě během celého roku a jeho cílem je budovat kladný citový vztah dětí k přírodě. Během programu se dozvídáme o změnách v přírodě závislých na střídání ročních období a zahrajeme si tematické hry ke konkrétnímu ročnímu období.
ČUCHY, MRKY, SLUCHY, ŇAMI pro 1.-3. třídu ZŠ
20.01.2023V tomto programu pomocí her a zážitků prozkoumáme přírodu všemi svými smysly – čichem, sluchem, zrakem, hmatem a chutí. Vytvoříme si vůňový koktejl, zahrajeme si sluchové pexeso, projdeme hmatovou stezku, vytvoříme výtvarnou stopu přírodních zvuků a další smyslové aktivity.
LESNÍ DROBOTINA pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Společně se vypravíme do lesa na návštěvu za jeho drobnými a nenápadnými obyvateli. Pokusíme se je vypátrat v lesním podrostu a pod našima nohama. Zkusíme je určit pomocí klíče. Také se v drobné tvorečky na chvíli proměníme.
HRÁTKY SE ZVUKEM pro 1.-3. třídu ZŠ
20.01.2023Žáci si formou hry vyzkoušejí princip vedení zvuku (vzduchem a pevnou látkou), zahrají si
hádanky se zvířecími zvuky. S hudebními nástroji rytmicky doprovodíme vybrané české lidové písničky.
KVASINKY KOLEM NÁS pro 2.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Zábavnou formou pomocí názorného pokusu si děti vyzkoušejí jaké podmínky potřebují kvasinky ke svému životu. Při pokusu a mikroskopování pracují děti ve skupinkách, na písemném výstupu individuálně. Naučíme se práci s mikroskopem a laboratorním sklem, rozvíjíme manuální zručnost a spolupráci s vrstevníky. Děti se dozvědí o různých způsobech využití kvasinek, zejména v potravinářství.
HRÁTKY S KAMÍNKY pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Seznámíme se s krásou neživé přírody. Pohrajeme si s kamínky a prozkoumáme jejich vlastnosti. Pokusíme se objevit duši kamenů a vcítit se do ní. Společně budeme objevovat krásu a skryté kouzlo.
VLNĚNÍ pro 2.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Děti se dozvědí, co ovečky potřebují ke svému spokojenému životu a jaký přinášejí užitek. Rozebereme využití vlny a cestu jejího zpracování. Tradiční postupy zpracování vlny si děti vlastnoručně vyzkoušejí na pomůckách – od česání surové vlny, přes předení, tkaní až po techniky filcování. Program v teoretické fázi u dětí rozvíjí čtení s porozuměním, v praktické části manuální zručnost, fantazii, trpělivost a pečlivost.
KDE SE BERE VODA? pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Seznámíme se s koloběhem a podobami vody na zemi. Až doputuje voda v našem názorném koloběhu k lidem, dozvíme se, kolik a na co jí každý z nás spotřebuje, odkud ji bereme a ochutnáme několik vzorků vody. Budeme diskutovat o různém pohledech na vodu a její nezastupitelnou úlohu pro celou zemi. V návaznosti je vhodné zařadit program Vodní svět, který se zabývá výzkumem konkrétní vodní lokality z hlediska živočichů a rostlin a podmínek pro ně.
VOŇAVÝ SVĚT BYLINEK pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Zážitkovou formou budeme objevovat pestrost rostlinného světa. Dozvíme se o významu
a využití rostlin člověkem. Budeme ochutnávat bylinkové čaje, které si sami uvaříme.
OD OBILKY K PEČIVU pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Prakticky a názorně zaměřený program na základních šest druhů obilovin. Děti se samostatnou a aktivní formou dozvědí zajímavé informace o obilninách, jejich významu, rozmanitosti a využití. Také si vyzkoušíme vlastnoruční výrobu pečiva úplně od začátku – od namletí vlastní mouky. Dozvíme se co všechno se musí s obilím stát než je z něho voňavý chléb nebo křupavá houska.
ŽIVOT V KAPCE VODY pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Žáci se naučí nabírat a připravovat vzorky vody na zkoumání pod mikroskopem. Ve skupinkách pracují s mikroskopem a zkoumají život v různých vzorcích vody, zejména jeho malé rostlinné formy (řasy), ale i sinice a bakterie. Porovnávají v klíčích, odhadují druhy
a nakreslí do pracovního listu. Poté si vysvětlíme potravní řetězce ve vodním prostředí a osvětlíme význam a vztahy zjištěných forem života ve vodě.
TREPKA POD MIKROSKOPEM pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023V úvodním videu se podíváme na trepku a její životní projevy zachycenou mikroskopem.
Poté si sami připravíme z kapky senného nálevu preparát na pozorování. Naučíme se pracovat s mikroskopem a prozkoumáme pod ním náš vzorek. Děti pracují ve skupinkách, procvičují tak vzájemnou spolupráci a komunikaci. Program je zaměřen na praktickou přípravu a práci s technikou. V druhé části se zaměříme na přemýšlení o základních životních projevech živočichů, kreslíme naši představu trepky.
MIKROSVĚT ROSTLINY pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023V úvodním videu se podivíme nad krásou přírody zachycenou makroobjektivy . Poté se vydáme
do tajů mikrosvěta a pomocí preparačních nástrojů si vyrobíme malé vzorky do mikroskopu.
Prozkoumáme všechny části rostliny, nakreslíme je a řekneme si k čemu rostlině slouží.
Děti pracují ve skupinkách, procvičují tak vzájemnou spolupráci a komunikaci. Program je zaměřen
na praktickou přípravu a práci s technikou. „Skoro vědecké“ prvky zkoumání a bádání, údiv nad
krásou a rozmanitostí.
HRÁTKY S pH pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Zábavnou formou vyluštíme hádanky, jejichž výsledky nám pomohou k vlastnímu pokusu.
Ve skupinkách se děti zabývají zjišťováním pH a reakcí přírodního indikátoru – červeného zelí. Badatelsky a prakticky zaměřený program, který zároveň rozvíjí logické myšlení
a při kterém děti pracují s laboratorním sklem.
LESNÍ SVĚT pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Během vycházky lesním porostem nás bude čekat výzkum jednotlivých lesních pater a jejich
obyvatel. Seznámíme se s potravními řetězci a zahrajeme si hru na obyvatele lesa. Získané
poznatky zaznamenáme do pracovních listů.
ROSTLINY NEJEN NA TALÍŘI pro 3.-5. třídu ZŠ
20.01.2023V programu se děti dozvědí o rozmanitosti rostlinné říše, probereme si různé významy rostlin pro člověka, zejména i jiné než pro potravinářský průmysl. Děti si rozšíří vědomosti o místní nebo cizokrajné rostliny, jejich vzhledu, významu, event. pěstování. Program je v teoretické části zaměřen na práci s informacemi pomocí metod tzv. kritického myšlení, čtení s porozuměním a spolupráci ve skupinách. Po kratší teoretické části následuje nosná, praktická část programu – vyrábění z pedigu nebo tkaní na kolíkovém stávku (tkacím rámečku).
CESTA ZA PAPÍREM pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Žáci se v tomto programu dozvědí, jaký je postup výroby papíru. Společně se zamyslí nad důležitostí třídění a recyklace papíru a osvojí si zásady správného třídění. Čeká je také povídání o historii papíru a jeho předchůdcích. V praktické části programu si žáci sami vyrobí ruční papír, který si mohou i obarvit, či podle vlastní fantazie ozdobit přírodninami.
TAJEMNÝ SVĚT HMYZÍCH SPOLEČENSTEV pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Na příkladu mravence odhalíme, jak fungují hmyzí společenstva. Čeká nás smyslová hra, ve které vyzkoušíme, jak mravenci komunikují pomocí vůní (feromonů). Dozvíme se o kastovním systému v mraveništi a ve strategické simulační hře si vyzkoušíme mravenčí komunikaci a vzájemnou spolupráci. Dozvíme se také o dalších druzích hmyzu, které tvoří v přírodě společenstva.
POZNEJ SVŮJ STROM pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Spolu s dětmi nahlédneme do kouzelného světa stromů a prozkoumáme ho od kořenů až ke koruně. Seznámíme se s nejběžnějšími druhy stromů, které kolem nás rostou, a naučíme se je rozeznávat. Program je doplněn o smyslové a tvořivé aktivity.
VČELKY A JEJICH SVĚT pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023V programu se seznámíme se členy včelího společenstva, jaké jsou jejich vztahy a čím se řídí. Díky názorné pomůcce uvidíme, jak včela vypadá a také si povíme, jak se vyvíjí, co k tomu potřebuje a co si nosí z přírody do úlu. Poznáme a ochutnáme včelí produkty.
VODNÍ SVĚT pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Vypravíme se k vodě v blízkosti školy a seznámíme se s formami života, které můžeme najít
v tomto biotopu. Budeme hledat a určovat drobné vodní živočichy.
Zároveň si budeme všímat i života v okolí vody. Všechny poznatky si zaznamenáme do pracovního listu. Tužku s sebou.
VELIKONOCE NAŠICH PŘEDKŮ pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Budeme si povídat o symbolech Velikonoc, jaký měly význam pro naše předky. Dozvíme se, proč se dodržoval předvelikonoční půst a ochutnáme tradiční postní jídlo. Odkryjeme, pro nás již záhadná, jména postních neděl i dnů v pašijovém týdnu a řekneme si, podle čeho byly nazvány a co během těchto dnů lidé v minulosti vykonávali. Ve společné diskusi budeme sdílet konkrétní dochované tradice v rodinách účastníků programu. Vyrobíme si velikonoční ozdobu tradiční technikou.
TRADIČNÍ VÁNOCE pro 1.-5. třídu ZŠ
20.01.2023Budeme si povídat o symbolech a tradicích vánočního času, co znamenaly a jaké se dochovaly dodnes. Ukážeme si postavy adventu, co představovaly a jaký mají význam. Dozvíme se jak vypadala staročeská štědrovečerní večeře a jaká jídla se objevovala v tyto sváteční dny. Ve společné diskusi budeme sdílet a naslouchat konkrétní dochované tradice v rodinách účastníků programu. Vyrobíme si vánoční dekoraci tradiční technikou.