Eko programy pro ZŠ - II. stupeň
STROMY V PROMĚNÁCH ČASU
24.10.202320. 10. 2023 proběhlo na ZŠ Liberecká v Jablonci nad Nisou slavnostní ukončení projektu Stromy v proměnách času...
LESNÍ DROBOTINA pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Společně se vypravíme do lesa na návštěvu za jeho drobnými a nenápadnými obyvateli. Pokusíme se je vypátrat v lesním podrostu a pod našima nohama. Zkusíme je určit pomocí klíče.
TREPKA POD MIKROSKOPEM pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023V úvodním videu se podíváme na trepku a její životní projevy zachycenou mikroskopem.
Poté si sami připravíme z kapky senného nálevu preparát na pozorování. Naučíme se pracovat s mikroskopem a prozkoumáme pod ním náš vzorek. Děti pracují ve skupinkách, procvičují tak vzájemnou spolupráci a komunikaci. Program je zaměřen na praktickou přípravu a práci s technikou. Využíváme i hotové preparáty, které jsou součástí nového vybavení ekocentra.Lektor promítá velký obraz z digitálního mikroskopu na plátno. V druhé části se zaměříme na přemýšlení o základních životních projevech živočichů, kreslíme naši představu trepky.
MIKROSVĚT ROSTLINY pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023V úvodním videu se podivíme nad krásou přírody zachycenou makroobjektivy . Poté se vydáme
do tajů mikrosvěta a pomocí preparačních nástrojů si vyrobíme malé vzorky do mikroskopu.
Prozkoumáme všechny části rostliny, nakreslíme je a řekneme si k čemu rostlině slouží.
Děti pracují ve skupinkách, procvičují tak vzájemnou spolupráci a komunikaci. Program je zaměřen
na praktickou přípravu a práci s technikou. „Skoro vědecké“ prvky zkoumání a bádání, údiv nad
krásou a rozmanitostí. Využíváme i hotové preparáty, které jsou součástí nového vybavení
ekocentra. Děti si mohou vyrobit i svůj trvalý preparát, který si vezmou do školy (jako třída).
HRÁTKY S pH pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Zábavnou formou vyluštíme hádanky, jejichž výsledky nám pomohou k vlastnímu pokusu.
Ve skupinkách se děti zabývají zjišťováním pH a reakcí přírodního indikátoru – červeného zelí. Badatelsky a prakticky zaměřený program, který zároveň rozvíjí logické myšlení
a při kterém děti pracují s laboratorním sklem.
VODNÍ SVĚT pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Vypravíme se k vodě v blízkosti školy a seznámíme se s formami života, které můžeme najít
v tomto biotopu. Změříme pH a tvrdost vody, a budeme hledat a určovat drobné vodní živočichy.
Zároveň si budeme všímat i života v okolí vody. Všechny poznatky si zaznamenáme do pracovního listu. Tužku s sebou.
VELIKONOCE NAŠICH PŘEDKŮ pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Budeme si povídat o symbolech Velikonoc, jaký měly význam pro naše předky. Dozvíme se, proč se dodržoval předvelikonoční půst a ochutnáme tradiční postní jídlo. Odkryjeme, pro nás již záhadná, jména postních neděl i dnů v pašijovém týdnu a řekneme si, podle čeho byly nazvány a co během těchto dnů lidé v minulosti vykonávali. Ve společné diskusi budeme sdílet konkrétní dochované tradice v rodinách účastníků programu. Vyrobíme si velikonoční ozdobu tradiční technikou.
TRADIČNÍ VÁNOCE pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Budeme si povídat o symbolech a tradicích vánočního času, co znamenaly a jaké se dochovaly dodnes. Ukážeme si postavy adventu, co představovaly a jaký mají význam. Dozvíme se jak vypadala staročeská štědrovečerní večeře a jaká jídla se objevovala v tyto sváteční dny. Ve společné diskusi budeme sdílet a naslouchat konkrétní dochované tradice v rodinách účastníků programu. Vyrobíme si vánoční dekoraci tradiční technikou.
ŽIVOT V KAPCE VODY pro 6.-9. třídu ZŠ
22.01.2023Žáci se naučí nabírat a připravovat vzorky vody na zkoumání pod mikroskopem. Ve skupinkách pracují s mikroskopem a zkoumají život v různých vzorcích vody, zejména jeho malé rostlinné formy (řasy), ale i sinice a bakterie. Porovnávají v klíčích, odhadují druhy
a nakreslí do pracovního listu. Poté si vysvětlíme potravní řetězce ve vodním prostředí a osvětlíme význam a vztahy zjištěných forem života ve vodě.
VČELY A JEJICH SVĚT pro 6.-9. třídu ZŠ
20.01.2023Nahlédneme do fenomenálního společenství tohoto hmyzu a ve skupinové práci se budeme zabývat řadou témat s životem včel souvisejících. Dozvíme se, kdo a co tvoří včelí společenstvo, jak se mezi sebou včely dorozumívají a co jsou tzv. „včelí tanečky“. Řekneme si, co všechno včely potřebují ke svému životu, jak vypadá včela a jaký je její vývoj. Zjistíme, jak vznikají plásty a med, proč se včely rojí, jaký je užitek včel pro člověka i přírodu a také jaké pomůcky potřebuje včelař ke své práci. Výsledky skupinové tvůrčí aktivity si účastníci programu odnesou do školy, kde s nimi mohou dále pracovat.
LESNÍ SVĚT pro 6.-9. třídu Z
20.01.2023Během vycházky lesním porostem nás bude čekat výzkum jednotlivých lesních pater a jejich obyvatel. Seznámíme se s potravními řetězci a zahrajeme si hru na obyvatele lesa.
Získané poznatky zaznamenáme do pracovních listů.
PTAČÍM SVĚTEM pro 2.-9. třídu ZŠ
20.01.2023Co víme o životě ptáků? Budeme si povídat o jejich životním prostředí, zvycích, významu
a užitečnosti. Naučíme se poznávat několik ptačích druhů nejen podle vzhledu, ale i podle zpěvu. Povíme si o ochraně ptáků a o tom, co pro ně můžeme udělat my sami. Po domluvě zařazujeme pozorovací vycházku do terénu, kde si pak pomocí dalekohledu a atlasu vyzkoušíme určování nejběžnějších druhů ptáků, kteří žijí v našem okolí.
VOŇAVÝ SVĚT BYLINEK pro 6.-9. třídu ZŠ
20.01.2023Zážitkovou formou budeme objevovat pestrost rostlinného světa. Dozvíme se o významu a využití rostlin člověkem. Ve skupině budeme vyhledávat informace o některých známých léčivkách, malovat je a pak je představíme ostatním. Nakonec budeme ochutnávat bylinné čaje, které si sami uvaříme.